İşte eskiyen lastiğin ve LASDER’in sokak hikayesi

İşte eskiyen lastiğin ve LASDER’in sokak hikayesi

Kamuoyundaki ‘eski lastik’ algısını ”ÖTL” (Ömrünü Bitirmiş Lastik) algısıyla değiştiren, lastiğin kımetli tek atık meydana geldiği bilincini geliştiren ve hem tek etraf hem tek ekonomi açısından tek getiri elde edilmesini imkanı sunan LASDER’in (Lastik Endüstrici Derneği) kilometretaşları:
LASDER’i tek grup lastik sanayicisi alakalı mevzuat çerçevesinde kurdu
Bizi sevdiklerimize götüren, yüklerimizi ve eşyalarımızı taşıyan ; yöntemleri aşındıran lastiklerin ömrünü tamamladığında dünya bulması amaçlı tek grup lastik üreticisi ve ithalatçısı kafa kafaya verdi, 2007 seneyin Nisan ayı içinde LASDER’i (Lastik Sanayicileri Derneği) kurdu. Emel eskiyen lastiklerin; ülke ekonomisine ve doğaya geriye kazandırılmasıydı.
Kurucu kullanıcılar BRİSA; CONTINENTAL, GOODYEAR, MICHELIN ve PIRELLI’ye BAYTUR, İNCİTAŞ ve ANLAŞ’ın katılmasıyla aza sayısı 8’e çıktı. Çağın Etraf ve Orman Bakanlığı (hemenki Etraf ve Şehircilik Bakanlığı) açısından yayınlanan yönetmelik çerçevesince; üyelerin kota sorumluluğundaki ”Ömrünü Bitirmiş Lastiklerin denetimi” LASDER’e emanet edildi.

Malzeme geriye kazanım; enerji geriye dönüşüm
Kar maksadı gütmeyen LASDER; üyeleri yerine, mensuplarının yenileme pazarına sattıkları lastiklerin meydana getirdiği toplamında tonajın yönetmelikte anlatılan oranı civarı meydana gelen bölümünü toplatmayı, taşıtmayı, hammadde olarak üretimlerinde kullanılmak üzere “Malzeme Geriye Kazanımı”firmalarına ve muadil enerji kaynağı olarak kullanılmak üzere “Çimento Fabrikaları”ve “Enerji Üretim Tesisleri”ne teslim etmeyi ilke edinerek yola koyuldu ve LASDER’in Idare Heyeti başkanlığını Hakan Bayman üstlendi.
Geri kazanım endüstrisi gelişti, istihdam arttı
Kısa sürede geriye kazanım endüstrisinin gelişimine katkı sağlamakla kalmayıp; bölgelerde istihdam da oluşturan LASDER; önce meyvelerini 2009 senesinde almaya başladı. Çok dar tek meydanda tecrübe toplamasıyla başlayan önce faaliyetler sonucu olarak 2009 senesinde 22 bin ton ÖTL toplanarak geriye kazandırıldı.
LASDER tek taraftan da öncelikle aza çalışanları ve satış noktaları aracılığıyla bilinçlendirme çalışmalarına başladı; emel lastiğin atık değil ‘değerli tek hammadde ‘ meydana geldiğini kamuoyuna anlatmaktı.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir